Ingin sentiasa update dengan KL wear..just drop ur email here guys..thanks:

Delivered by FeedBurner

Friday, January 22, 2010

Pringles meragukan (Halal Atau Tidak?!)


Pernah makan Pringles? Korang suka makan? Kalau korang suka makan, Wan pun suka makan. Best kan? Di Petronas, di 7-Eleven atau di mana-mana pasaraya pun, korang pasti akan ternampak lambakan Pringles yang tersusun rapi. Persoalannya di sini, sejauh mana status halal makanan ringan yang terlalu popular ni?

Biarpun, terlalu banyak ’spastik’ yang kelihatan ala-ala Pringles seperti Mister Potato dan banyak lagi (dalam botol kertas yang tinggi tu), tapi rasanya Pringles lebih terasa keasliannya dan jauh lagi best dari yang lain tu iye tak? Even mahal sikit pun, tak ape lah bukan selalu korang cakap.

Cuba korang cek betul-betul kanan, kiri, atas dan bawah botol berisi Pringles ni, di mana cop halalnya? Kalau jumpa beritahu Wan, dan Wan tanpa segan-silu akan belanja korang dua botol Pringles secara percuma.
Peliknya, Even Mister Potato mempunyai tanda cop halal Jabatan Agama Islam yang agak besar terpampang, sejauh mana kita sebagai orang islam alert mengenai perkara ni?

Dengan status yang masih meragukan, agaknya camana Pringles ni boleh dijual dengan senang lenang bersama produk kaum sejenis’nya yang lain hingga menjadi kegilaan kanak-kanak islam untuk membeli. Kalau di Petronas, dari luar Petronas dah nampak kot?
Oleh itu, "Kami" secara rasmi & penuh kekerasan, menyeru semua agar memboikot produk ini sehingga status halalnya benar-benar terjamin. Jakim, sila buat kerja!!


Update: 10 September 2008
- Saudara Ubey di bahagian komen memberikan link dari website Jakim mengenai aduan yang diajukan oleh orang ramai. Antara soalannya adalah mengenai produk Pringles ini dan Dove.

Saksikan sendiri.
Aduan

kedua-dua produk dove dan pringles tidak pernah mendapat pengesahan halal JAKIM kerana kedua-duanya adalah barangan import walau bagaimana pun tindakan akan diambil untuk memastikan hal sebenar perkara ini.

04 November 2004.
merujuk kepada maklumbalas dari pihak JAKIM (sepertimana di atas) terhadap kesahihan halal makanan ringan pringles – adakah pihak JAKIM telah melakukan siasatan terhadap produk tersebut.
Ini kerana, senarai kandungan pada produk berkenaan ditulis dalam bahasa asing dan logo halalnya meragukan.
Harap dapat disiasat segera berikutan produk berkenaan amat digemari oleh rakyat malaysia terutama kanak-kanak.
terima kasih.


Jawapan Jakim:

Berdasarkan pemeriksaan yang telah dibuat oleh JAKIM didapati produk Prinlges untuk pasaran Malaysia dan negara-negara Asean telah dikilangkan oleh sebuah kilang yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM, kilang tersebut memang telah disahkan halal oleh JAKIM dan tidak menggunakan apa-apa bahan yang tidak halal dikilang tersebut.

Berbalik kepada Pringles, pihak kilang pengeluar menyatakan bahawa pemilik jenama Pringles sendiri yang tidak beminat untuk mendapatkan pengesahan halal JAKIM kerana mereka beranggapan jenama mereka adalah establish dan tidak perlu mendapatkan pengesahan halal JAKIM walau pun dikilangkan di kilang yang telah mendapat pengesahan halal JAKIM manakala bagi produk Dove, pihak pengedar Dove di Malaysia telah memaklumkan bahawa Dove untuk pasaran malaysia tidak mengandungi bahan yang diharamkan dan ia selamat untu digunakan oleh pengguna Muslim.


Hurm.. boleh pulak suka suka dia x berminat nak dapatkan logo halal dari Jakim. Kalau macam tu, blah ar dari Malaysia. Entah ar.. kalo rasa ragu2, teruskan memulau Pringles…

2 comments:

  1. I've heard about this couple years ago that Pringles tak halal, but idk betul ke tak, nice to have people that notice bout this :)

    ReplyDelete
  2. I baru menerima news mengenai Mister Potato Raya ini, Mister Potato Tidak Halal, walaupun ia mempunyai COP HALAL. Saya diberitahu agar, Mister potato mengunakan minyak khinzir untuk mendapatkan kegaringan dan HALAL sign tu diperolehi melalui rasuah :( Walaupun sekadar ini hanya satu khabar angin, tapi i alu-alukan semua orang supaya pilih brand lain.

    ReplyDelete

Powered By