Ingin sentiasa update dengan KL wear..just drop ur email here guys..thanks:

Delivered by FeedBurner

Wednesday, January 13, 2010

Kamera digital dengan WiFi

Keupayaan wayarles pula membolehkan kamera Samsung CL80 disambungkan terus ke mana-mana rangkaian WiFi atau hotspot tanpa memerlukan kehadiran komputer.

MODEL terbaru keluaran Samsung, CL80 bakal menarik perhatian penggemar fotografi.

KAMERA digital mendapat sambutan yang begitu hangat dalam kalangan pengguna seluruh dunia. Ini kerana keupayaannya untuk menyimpan gambar yang diambil terus ke dalam storan kamera tanpa memerlukan filem.

Apa yang lebih menjadi tarikan ialah keupayaannya untuk memindahkan gambar dalam format digital terus ke komputer tanpa perlu mengimbasnya terlebih dahulu - sesuatu yang perlu dilakukan apabila menggunakan kamera biasa.

Pemindahan foto digital ke komputer lazimnya memerlukan sambungan USB dari kamera. Namun, kecanggihan teknologi hari ini membolehkan kita melakukan pemindahan tersebut tanpa memerlukan kabel. Sungguhpun teknologi ini telah wujud sejak beberapa tahun lalu, tetapi ciri-ciri itu hanya terdapat pada kamera DSLR profesional yang berharga sehingga puluhan ribu ringgit.

Samsung memberikan peluang kepada pengguna biasa untuk merasai teknologi ini menerusi model terbaru keluaran mereka, Samsung CL80. Kamera itu dijangka akan menembusi pasaran gajet peringkat pertengahan dan ke atas. Dilengkapi dengan sensor 14 megapiksel, kamera itu mampu merakam imej yang jelas dan terperinci sekali gus membolehkan gambar yang diambil dicetak sebesar poster.

Dilengkapkan dengan tujuh kali pembesaran optikal dan lensa sudut lebar 31-217mm, CL80 membolehkan pengguna mengambil gambar pada jarak yang dekat. Ciri penstabilan imej pula memberikan fleksibiliti ketika mengambil gambar, khususnya kepada mereka yang mempunyai masalah tangan yang bergetar.

Selain itu, ia turut dilengkapi dengan skrin sesentuh AMOLED bersaiz 3.7 inci, ukuran yang agak besar untuk sebuah kamera yang agak kecil. Ciri-ciri lain seperti keupayaan merakamkan video berdefinisi tinggi (HD) sehingga resolusi 720p dan output HDMI untuk ditonton dalam resolusi penuh pada TV berdefinisi tinggi (HDTV). Samsung CL80 menggunakan MicroSD sebagai medium storan bagi menyimpan semua gambar dan video yang dirakamkan.

Kamera ini masih didatangkan dengan sambungan USB 2.0 seperti yang terdapat pada kebanyakan kamera digital lain.

Keupayaan wayarles pula membolehkan kamera itu disambungkan terus ke mana-mana rangkaian WiFi atau hotspot tanpa memerlukan kehadiran komputer.

KAMERA ini dilengkapi dengan tujuh kali pembesaran optikal dan lensa sudut lebar.

Ciri muat naik segera yang unik membolehkan pengguna berkongsi terus gambar yang diambil menerusi laman perkongsian gambar seperti Flickr dan Picasa serta laman jaringan sosial seperti Facebook tanpa perlu disimpan terlebih dahulu ke dalam komputer.

Bagi yang gemar berkongsi klip video yang dirakamkan, Samsung CL80 membolehkan video memuat naik terus ke laman YouTube secara terus.

Album Pintar pada kamera ini pula memudahkan penggunanya melihat simpanan gambar dengan pantas dan menyusun atur gambar mengikut kehendak pengguna termasuk berdasarkan padanan wajah, warna, kandungan dan kesukaan.

Kamera itu dipertontonkan di Pameran Pengguna Elektronik (CES) di Amerika Syarikat pada bulan ini sebelum memasuki pasaran dunia elektronik.

No comments:

Post a Comment

Powered By